فصل اول – كليات و اهداف
ماده 1: به منظور گسترش، پيشبرد و ارتقاء علمی دانش حوزه ماشينهای الکتریکی و محرکه (درایو) و توسعه کيفی نيروهای متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمينه ماشينهای الکتریکی و محرکه (درایو)، انجمن ایرانی ماشينهای الکتریکی و محرکه (درایو) که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده میشود، تشکيل میگردد.
ماده 2: انجمن مؤسسهای غير انتفاعی، داوطلبانه و غيرسياسی است که در زمينههای علمی و پژوهشی فعاليت میکند و از تاریخ ثبت دارای شخصيت حقوقی است و رئيس هيئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن میباشد.
ماده 3: مرکز انجمن در شهر تهران است و شعب آن پس از تصویب هيات مدیره انجمن میتواند در هر منطقه از کشور تشکيل شود.
تبصره: هيئت مدیره میتواند در صورت لزوم نسبت به تغيير نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند.
ماده 4: انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکيل میشود و ملزم به رعایت قوانين جمهوری اسلامی ایران است.
فصل دوم – وظايف و فعاليتها
ماده 5: به منظور نيل به هدفهای مذکور در ماده (1) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را بهعمل خواهد آورد:
1-5- انجام تحقيقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بينالمللی با محققان و متخصصانی که به گونهای با علم و فناوری مرتبط با ماشينهای الکتریکی و محرکه (درایو) سر و کار دارند.
2-5- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمينه ارزیابی، بازنگری و اجرای طرحها و برنامههای مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمينه علمی موضوع فعاليت انجمن.
3-5- ترغيب و تشویق پژوهشگران و تجليل از محققان و استادان ممتاز.
4-5- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی
5-5- برگزاری گردهماییهای علمی در سطح ملي، منطقهای و بينالمللی
6-5- انتشار کتب و نشریات علمی.
فصل سوم – انواع و شرايط عضويت
ماده 6: پنج نوع عضویت بصورت زیر تعریف میشود:
1-6- عضویت پيوسته
مؤسسان انجمن و کليه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشتههای مهندسی (برق، مکانيک، متالورژی، مکاترونيک، هوا فضا، کشتی سازی و صنایع)، مدیریت و اقتصاد و نيز رشتههای وابسته باشند، میتوانند بهعضویت پيوسته درآیند.
2-6- عضویت وابسته
اشخاصی که دارای درجه کارشناسی در یکي از رشتههای بند 1-6 باشند و نيز اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت 3 سال به نحوی در یکی از رشتههای مذکور در بند 1-6 شاغل هستند، میتوانند بهعضویت وابسته انجمن درآیند.
3-6- عضویت دانشجویی
کليه دانشجویانی که در مقطع کارشناسی رشتههای مرتبط با ماشينهای الکتریکی و کنترل آن به تحصيل اشتغال دارند.
4-6- عضویت افتخاری
شخصيتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمينههای ماشينهای الکتریکی و محرکه (درایو) حائز اهميت خاص باشد، یا در پيشبرد اهداف انجمن کمکهای مؤثر و ارزندهای نموده باشند.
5-6- عضویت حقوقي
کليه سازمانها و اشخاص حقوقی دولتی یا خصوصی که در زمينههای علمی و پژوهشی و اجرایی مرتبط، فعاليت دارند میتوانند به عضویت انجمن درآیند.
تبصره 1: افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشتههای مذکور در بند 1-6 میتوانند با تصویب هيئت مدیره به عضویت پيوسته انجمن درآیند.
تبصره 2: اعضای حقوقی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب میشوند.
ماده 7: هر یک از اعضاء سالانه مبلغی را که ميزان آن توسط مجمع عمومی تعيين میگردد به عنوان حق عضویت پرداخت خواهند کرد.
تبصره 1: پرداخت حق عضویت هيچگونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمیکند.
تبصره 2 : اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
ماده 8: عضویت در یکي از موارد زیر خاتمه مییابد:
1-8 -استعفای کتبی
2-8 -عدم پرداخت حق عضویت سالانه
تبصره: تأیيد خاتمه عضویت با هيت مدیره است.
فصل چهارم – اركان انجمن
ماده 9: ارکان اصلی عبارتند از:
الف: مجمع عمومی ب: هيئت مديره ج: بازرس
الف: مجمع عمومی
ماده 10: مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پيوسته به صورت عادی یا فوقالعاده تشکيل میشود.
1-10- مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکيل میشود و با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پيوسته انجمن رسميت مییابد و تصميمات با اکثر آراء معتبر است.
2-10- مجمع عمومی فوقالعاده در مورد ضروری با دعوت هيئت مدیره یا بازرس (بازرسان) و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پيوسته تشکيل میشود.
3-10- در صورتيکه در دعوت نخست جلسه مجمع عمومی رسميت نيافت جلسه دوم به فاصله حداقل بيست و حداکثر چهل روز بعد تشکيل میشود و با تعداد حاضر در جلسه رسميت خواهد یافت. در ضمن اخذ آراء میتواند بصورت مکاتبهای – براساس آیيننامهای که توسط هيئت مدیره تدوین میشود – انجام شود.
تبصره 1: دعوت برای تشکيل مجامع عمومی به صورت کتبی یا آگهی در روزنامه کثيرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکيل مجمع به اطلاع اعضای پيوسته برسد.
تبصره 2: یکسوم اعضای پيوسته میتوانند مستقيماً اقدام به دعوت برای تشکيل مجامع عمومی نمایند مشروط بر اینکه هيت مدیره و نيز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنين حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هيئت مدیره یا بازرس تصریح نمایند.
تبصره 3: در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهد بود که در تقاضانامه ذکر شدهاست.
تبصره 4: شرایط تشکيل مجمع عمومی فوقالعاده همانند شرایط تشکيل مجمع عمومی عادی است و تصميمات با دو سوم آراء معتبر است.
ماده 11: وظايف مجامع عمومی
الف – مجمع عمومی عادی
- انتخاب اعضای هيئت مدیره و بازرس (بازرسان درصورت وجود بيش از یک بارزس اصلی)
- تصویب خط مشی انجمن
- بررسی و تصویب پيشنهادات هيئت مدیره و بازرس (بازرسان)
- تعيين ميزان حق عضویت
- عزل هيئت مدیره و بازرس (بازرسان)
- بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینههای سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن.
ب – مجمع عمومی فوقالعاده
- تصویب تغييرات در مفاد اساسنامه
- تصویب انحلال انجمن
تبصره 1: جلسات مجامع عمومی عادی و فوقالعاده با حضور نماینده کميسيون انجمنهای علمی ایران رسميت مییابد.
تبصره 2: مجامع عمومی توسط هيئت رئيسهای مرکب از یک رئيس، یک منشی و دو ناظر اداره میشوند.
تبصره 3: اعضای هيئت رئيسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب میشوند.
تبصره 4 : اعضای هيئت رئيسه نباید از بين کسانی باشند که خود را در انتخابات هيئت مدیره و بازرس کاندیدا کردهاند.
پ – هيئت مديره
ماده 12: هيئت مدیرۀ انجمن مرکب از 5 عضو اصلی و 2 عضو عليالبدل است، که هر 3 سال یکبار با رأی مخفی از ميان اعضای پيوسته انجمن انتخاب میشوند.
1-12- هيچ يک از اعضا نمیتوانند بيش از دو دوره متوالی به عضویت هيئت مدیره انتخاب شوند.
2-12- حداکثر دو عضو مشمول بند (1-12) در صورت کسب بيش از سه چهارم آرا حاضرین در جلسه میتوانند برای دورههای دیگر به عضویت هيئت مدیره درآیند.
3-12- عضویت در هيئت مدیره افتخاری است.
4-12- هيئت مدیره میبایستی حداکثر تا یک هفته پس از انتخاب شدن تشکيل جلسه داده و با رأی کتبی نسب به تفکيک وظایف خود و انتخاب یک رئيس هيئت مدیره، یک نائب رئیس، یک خزانهدار و یک دبير از ميان خود اقدام نماید.
5-12- کليه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضای رئیس هيئت مدیره و خزانهدار همراه با مهر انجمن و نامههای رسمی با امضای رئیس یا نائب رئیس انجمن معتبر است.
6-12- هيئت مدیره موظف است برحسب نياز حداقل هر یک ماه یکبار تشکيل جلسه دهد. فاصله بين ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکيل جلسه هيئت مدیره حداقل سه روز است.
7-12- جلسات هيئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسميت ميیابد و تصميمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.
8-12- کليه مصوبات هيئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هيئت مدیره نگهداری میشود.
9-12- حضور اعضای هيئت مدیره در جلسات ضروری است و غيب هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخيص هيئت مدیره تا سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهدبود.
10-12- درصورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هيئت مدیره، عضو عليالبدل برای مدت باقيماندۀ دورۀ عضویت به جانشينی وی تعيين خواهد شد.
11-12- حضور بازرس (بازرسان) در جلسات هيئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.
ماده 13: هيئت مدیره نماینده قانونی انجمن بوده و وظایف و اختيارات آن به شرح زیر است:
1-13- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی
2-13- تشکيل گروههای علمی انجمن، تعيين وظایف و نظارت بر فعاليت آنها
3-13- هيئت مدیره میتواند هر اقدام و معاملهای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غيرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهين و فک رهن و استقراض، به استثنای واگذاری قطعی اموال غيرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام میدهد.
4-13- جز دربارۀ موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصميم و اقدام درباره آنها در صلاحيت خاص مجامع عمومی است، هيئت مدیره کليه اختيارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعاليت انجام دارا میباشد.
5-13- تهيه گزارش سالانه و تنظيم ترازنامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینههای انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر.
6-13- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقيقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعيين وکيل و حق توکيل بهغير.
7-13- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی
8-13- اجرای طرحها و برنامههای علمی در چارچوب وظایف انجمن
9-13- جلب هدایا و کمکهای مالی
10-13- اهدای بورسهای تحقيقاتی و آموزشی
11-13- اتخاذ تصميم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانين و مقررات جاری کشور.
12-13- ارسال گزارشهای لازم به کميسيون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری
13-13- هيئت مدیره موظف است ظرف حداکثر 4 ماه پيش از پایان دوره تصدی خود نسب به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هيئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کميسيون انجمنهای علمی ارسال نماید.
تبصره: هيئت مدیره و بازرس پيشين تا تایيد هيئت مدیره و بازرس جدید از سوی کميسيون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهد داشت.
ج – بازرس (بازرسان)
ماده 14: مجمع عمومی عادی 1 نفر را به عنوان بازرس اصلی و 1 نفر را به عنوان بازرس علیالبدل برای مدت 3 سال انتخاب مینماید.
تبصره: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.
ماده 15: وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است.
1-15- بررسي اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهيه گزارش برای مجمع عمومی
2-15- بررسی گزارش سالانه هيئت مدیره و تهيه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی
3-15- گزارش هرگونه تخلف هيئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی
تبصره: کليه اسناد و مدارك انجمن اعم از مالی و غيرمالی در هر زمان و بدون قيد و شرط باید از سوی هيئت مدیره برای بررسی در دسترس بازرس (بازرسان) قرار گيرد.
ماده 16: وظایف دبير انجمن به قرار زیر است:
1-16- ادارۀ امور جاری دبيرخانە
2-16- جمع آوری صورتجلسات و پیگيری تصميمات متخذه
3-16- انجام امور محوله از طرف هيئت مدیره
ماده 17: وظایف خزانهدار به شرح زیر است:
1-17- رسيدگی به امور مالی انجمن
2-17- تهيه و تنظيم دفاتر قانونی و ارائه ترازنامه و گزارش مالی به مجمع عمومی و مراجع ذیربط.
ماده 18: انجمن میتواند گروهها و کميتههای زیر را تشکيل دهد که بر اساس شرح وظایفی که از سوی هيئت مدیره برای آنها تعيين شود به فعاليت میپردازند.
1) گروههای تخصصی
2) کميته آموزش و پژوهش
3) کميته انتشارات
4) کميته آمار و اطلاعات
5) کميته پذیرش و روابط عمومی و امور بينالملل
6) کميته گردهماییهای علمی
1-18- انجمن مجاز به تشکيل گروهها و کميتههای دیگری که بر حسب نياز احساس میشود، نيز میباشد.
فصل پنجم – بودجه و مواد متفرقه
ماده 19: منابع مالی انجمن عبارتند از:
1-19- حق عضویت اعضا
2-19- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاورهای و فروش کتب و نشریات علمی
3-19- دریافت هدایا و کمکها
4-19- کليه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده 5 این اساسنامه خواهدشد.
ماده 20: درآمدها و هزینههای انجمن در دفاتر قانوني ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کميسيون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری ارسال میشود.
ماده 21 : کليه وجوه انجمن در حساب بانکی انجمن که توسط هيئت مدیره در یک یا چند بانک افتتاح گردیده نگهداری میشود.
ماده 22 : هيچ يک از مؤسسين یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصيص هيچگونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمیتوانند مبادرت به انجام معاملات با انجمن نمایند.
ماده 23: کليه مدارك و پروندههای مالی و غيرمالی مرتبط با فعاليتهای انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری میشود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحيتدار در اختيار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده 24: هرگونه تغيير در مفاد اساسنامه و اعضاء هيئت مدیره، پس از تصویب کميسيون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری معتبر است.
ماده 25: انجمن تابعيت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعاليت سياسی یا وابستگی به گروهها و احزاب سياسی را ندارند.
ماده 26: در صورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هيئت تسویهای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد کرد. هيئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیها کليه داراییهای منقول و غيرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، تبرعا به یکي از انجمنهای علمی کشور واگذار کند.
ماده 27: این اساسنامه مشتمل بر پنج فصل، 27 ماده، 53 زیرماده و 21 تبصره در جلسه مورخ 11/ 06 /1400 هجری خورشيدی به تصویب هيئت موسس انجمن ماشينهای الکتریکی و محرکه (درایو) رسيد.
ابوالفضل واحدی | کریم عباسزاده | سید ابراهیم افجهای |
سهراب امینی | جواد فیض | محسن چراغی |
محمد رستمی | پوریا اوجاقلو | جواد علمائی |
علی واحدیان | ||